Fujifilm X-T1

Hvordan passer X-T1 til mit virke?

Jeg tænker dette kamera ikke behøver så meget introduktion og et egentligt review vil jeg heller ikke komme med. Men jeg vil skrive lidt om, hvordan det passer ind i mit fotografiske virke. Så det bliver mest en liste af scenarier og situationer, hvor jeg kan få de gode skud med dette kamera.

Det er primært når vægten har noget at sige, at jeg bruger Fujifilm kameraerne og oftest X-T1, men det er så en stor del af tiden for mit vedkommende 🙂x-t1 grip and flash

Scenarier

Når jeg er på trekkingtur, når jeg er på nogle af mine store bjergture f.eks. i Himalaya, men også når jeg klatrer mindre bjerge i Alperne måske sammen med familien. Men også i hjemlige situationer hvis jeg f.eks. cykler ud for at optage nogle landskabsbilleder, så er det kompakte og lette udstyr at foretrække frem for noget stort tungt fullframe udstyr. Desuden tager jeg en del timelapse, specielt når jeg er ude og rejse, og den funktion er indbygget i flere af Fujis kameraer.

Fujifilm er retro

Det kan lyde som noget religiøst sludder, men vær forvisset om, at jeg overhovedet ikke forholder mig religiøst til fotografi. Jeg ser det udelukkende fra en praktisk vinkel: Hvad fungerer for mig. Og her kommer retro-stilen, som Fujifilm har valgt, ind. Jeg er vild med alle de direkte betjeningsknapper og hjul, der er på kamerakroppen. Det er lynhurtigt at stille næsten alt:

  • time and compensationBlænden stiller du på en ring på selve optikken ligesom det var i “gamle dage” og da min venstre hånd næsten altid understøtter optikken (når ikke jeg har kameraet på stativ eller bruger en lang tele), så er fingrene lige der, hvor blænderingen sidder. Inde i søgeren kan du samtidigt se dine valg – genialt godt brugerinterface
  • Lukkertiden vælger du på et hjul på højre side ovenpå kamerahuset, men du kan også se dit valg i søgeren
  • ISO vælger du på et hjul i venstre side ovenpå kamerahuset og igen er valget synligt i søgeren
  • Drivemode vælger du på et hjul under ISO vælgereniso and drive
  • Kører du i enten aperture priority eller shutter priority mode, så kan du kompensere fra -3 til +3 blænder på hjulet længst til højre ovenpå kamerahuset og igen er dine valg synlige inde i søgeren
  • Og hvad der er vigtigt i relation til ovenstående, så behøver du ikke tage kameraet fra øjet, for dine fingre kan let finde disse knapper og ændre indstillinger uden at du behøver slippe fokus på dit motiv

Nu vi er ved søgeren, så er den noget af det mest utrolige, du kan forestille dig:

  • Det er et kæmpe søgerbillede, du mødes af. Som på et virkelig godt fullframe kamera, bare elektronisk og med et hav af nyttig information
  • Ud over de indstillinger, jeg har nævnt oppe ovenfor, så er der en række ting, du har et fint overblik over i søgeren – lidt afhængigt af, hvilket søgerbillede du foretrækker, for der er her flere valgmuligheder
  • Uanset om du har autofokus på eller selv stiller afstanden på optikken, så har du i søgeren en indikator for af det afstandsområde af billedet, som er i fokus
  • Du kan have et live histogram, som giver et godt overblik af højlys/mørke områders belysning og vægt i billedet. Og bedst af alt, så kommer histogrammet ikke i vejen for din oplevelse af billedet i øvrigt, hvilket jeg ellers har oplevet på mange andre kameraer
  • Der er ingen søgerforsinkelse, så billedet er “med” hele tiden

    Søgerbilledet med en lille del af den mulige info (billede fra Fujifilm.com). Se meget mere om den fleksible søger på <a href="http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_t1/features/" target="_blank">Fujifilm.com</a>

    Søgerbilledet med en lille del af den mulige info (billede fra Fujifilm.com). Se meget mere om den fleksible søger på Fujifilm.com

Robusthed

Fuji X-T1 er i sandhed også et robust kamera, der er rigtig godt vejrforseglet. Det er virkelig noget, der har betydning for mig. I bjergene kan jeg ikke være skånsom overfor kameraet, der er nok af andet at have fokus på, og da jeg samtidig elsker at tage billeder af det mest barske vejr, så bliver mit kamera udsat for lidt af hvert. Det lever også et hårdt liv ved at blive smidt ned i diverse rejsetasker og rygsække, som ikke lige bliver behandlet nænsomt. Men X-T1 har aldrig svigtet mig alligevel og har trofast forsynet mig med de skud af barsek forhold, som jeg holder af at komme hjem med. Det har været brugt i snestorm, silende regn og i ekstrem kulde uden at kny.x-t1 raindrops

Billedkvalitet

Alt det ovenfor ville jo være ligegyldigt, hvis Fuji ikke leverede varen, og i denne sammenhæng er der jo kun en ting, der tæller: Billedkvalitet. Der er ingen tvivl om, at Fuji kan det med god billedkvalitet. Deres JPG motor er noget af det mest sikre, der findes. Til gengæld kræver raw noget mere arbejde end det gør med andre fabrikater, ikke sådan at resultatet ikke bliver flot, men pga. den specielle X-Trans sensor, som overflødiggør antialiasing og moiré filtre, er raw filerne ikke helt så lette at arbejde med.

Til gengæld har mange – selv professionelle fotografer – fundet ud af, at den JPG kvalitet som Fuji leverer lige ud af kameraet er så flot, at efterarbejdet bliver begrænset væsentligt. I en del tilfælde kan man gemme som raw men bruge jpg konverteren indbygget i kameraet, hvis man skal levere et resultat hurtigt. Det gør det så muligt senere at arbejde videre med raw filen og få hentet de sidste detaljer ud af billedet.

Hvad angår at hive detaljer ud af raw billederne i efterbehandlingen, så er der masser at hente. Skyggeområder har masser af information, der kan åbnes for og det dynamiske område er ganske stort, så du ikke løber så stor risiko for udbrændt højlys eller dybsorte skygger, der ikke kan reddes.

En ikke uvæsentlig del af billedkvaliteten kommer naturligvis fra det glas du sætter foran kameraet. Og her skorter det ikke på lækker optik. Fujifilm er i absolut topklasse hvad kvalitetsoptik angår. Selv en del af de kit-objektiver, som nogle af kamerahusene sælges med er usædvanlige i sammenligning med hvad såvel Canon som Nikon typisk leverer med. Helt fra kit-objektiverne leverer Fuji meget fin kvalitet. Nogle af de ældste objektiver i XF serien, som Fujis bedste objektivserie hedder, har lidt langsom autofokus, som godt kan “hunte” fokus noget, men for det første har opgraderinger af firmware i kameraerne givet et stort løft og for det andet har senere optikker slet ikke lidt af de samme fokus udfordringer.

Firmware

Firmware opdatering

Det er ikke kun kameraet, som får firmware opgraderinger/fejlrettelser. Her er firmware versionen i XF 10-24mm f4.0 i version 1.01, hvilket dog formentlig kun er en fejlrettelse. Men det er meget nyttigt, at også optikken kan opgraderes gennem kameraet 🙂

Og nu fik jeg lige nævnt firmware opgraderinger, som er et af de punkter, hvor Fuji i allerhøjeste grad skiller sig ud fra alle andre kameraproducenter. Lige for tiden kører X-T1 på den 4. major opgradering – 4.3 for at være helt præcis. Men her er der i modsætning til næsten alle andre mærker ikke bare tale om fejlrettelser, men derimod om deciderede opgraderinger. Og hver gang er en række nye, væsentlige features føjet til, så meget at nogle fotografer har beskrevet det som om de har fået et helt nyt kamera. En væsentlig pointe her er, at Fuji i allerhøjeste grad lytter til sine fotografer, så de ting som er blevet ønsket af tilstrækkelig mange, bliver implementeret i en firmware opgradering, hvis det er muligt og ikke kræver hardware opgradering. Her gør Fuji sig virkelig umage og må siges at yde en ekstraordinær indsats for sine kunder. Hvor andre må ud og købe nye kameraer, så bliver Fujis langt hen ad vejen levetidsforlænget til glæde for os, som holder af at bruge kameraerne, men som selvfølgelig heller ikke vil lades tilbage med et forældet kamera. Og firmware opgraderingerne har været gratis, hvilket jo ikke lige er tilfældet med andre mærker, hvor du ofte skal ud og købe et helt nyt kamera for at få det tilsvarende, som Fuji har leveret med FW opgraderingen.

cropped-BBC09467.jpg

Billede fra toppen af Kilimanjaro ved solopgang, 10 graders kulde og let vind, koldt for fingrene, men kameraet klarer sig fint

Hvad er jeg ikke helt tilfreds med?

Selvfølgelig er der mangler, selv om de kan siges at høre til i bagatel afdelingen. Men en ting har dog ærgret mig en del. Der er ingen tvivl om, at billedkvaliteten er forrygende, men det gælder ikke videodelen. Fuji har ikke kunnet levere ordentlig videokvalitet og da det er noget jeg bruger en del fra mine bjergture og ekspeditioner, så har det været lidt træls at skulle have et andet kamera med udelukkende for at få god video med hjem. Og så har jeg aldrig været helt tryg ved, at der kun var en SD kort plads. Jeg har været vant med fra tidligere Canon og Nikon pro kameraer, at der var to kortpladser, så jeg havde en vis sikkerhed for, at jeg ville have billeder med hjem uanset om et kort skulle fejle.

Et uvejr kommer ind over Kaskar bjergene. Fuji X-T1 med 18-135mm på 135mm bl. 7,1 1/1250 ISO 200

Et uvejr kommer ind over Kaskar bjergene i det nordøstlige Tyrkiet. Fuji X-T1 med 18-135mm på 135mm bl. 7,1 1/1250 ISO 200

Bjergbestigning i Vallecitos, Argentina. Fuji X-T1 med 18-135mm på 100mm bl. 5,6, 1/2700 sek. ISO 200

Bjergbestigning i Vallecitos, Argentina. Fuji X-T1 med 18-135mm på 100mm bl. 5,6, 1/2700 sek. ISO 200

Fremtiden

Lige nu (maj 2016) tales der meget på Fuji rumors om den kommende X-T2, som vil have en del af de ting, som jeg trods stor tilfredshed med X-T1, alligevel ser frem til. Bl.a. 24 mpix opløsning, to SD kort slots og en væsentlig bedre videokvalitet. Jeg forventer at X-T2 vil opfylde de samme krav til kvalitet og robusthed, som jeg ovenfor har beskrevet, og forventer derfor at det vil kunne udfylde den samme plads. Men nu vil jeg formentlig ikke behøve at have et separat kamera til video med.

Jeg tænker, jeg fortsat vil bruge mit X-T1 parallelt med et nye, men ser frem til at opgradere. Vi må forvente at prisen på X-T1 falder en del og der vil blive mange til rådighed brugt fra dem som opgraderer og ikke beholder X-T1 som backup hus. Hvis video ikke er højt prioriteret, kan jeg i allerhøjeste grad anbefale at anskaffe sig et af disse kameraer.

Smukt farvede bakkestrøg nær Confluenzia på vej til Aconcagua. Fuji X-T1 med 18-135mm på 135mm bl. 5,6, 1/400 sek. ISO 200

Smukt farvede bakkestrøg nær Confluenzia på vej til Aconcagua. Fuji X-T1 med 18-135mm på 135mm bl. 5,6, 1/400 sek. ISO 200

På vej op ad Aconcagua, Argentina. Fuji X-T1 med 18-135mm på 44mm, bl. 7,1, 1/600 sek. ISO 200

På vej op ad Aconcagua, Argentina. Fuji X-T1 med 18-135mm på 44mm, bl. 7,1, 1/600 sek. ISO 200

Preben Bograd og Bo Belvedere på toppen af Aconcagua. Det højeste bjerg i verden udenfor Himalaya. Fuji X-T1 med 18mm F2 på bl. 5,6, 1/1250 sek. ISO 200

Preben Bograd og Bo Belvedere på toppen af Aconcagua. Det højeste bjerg i verden udenfor Himalaya. Fuji X-T1 med 18mm F2 på bl. 5,6, 1/1250 sek. ISO 200

Gem

Share This: